Donderdag 22 mei: Rondleiding en terugreis - Reisverslag uit Čelebići, Bosnië en Herzegovina van Pius X College Bladel - WaarBenJij.nu Donderdag 22 mei: Rondleiding en terugreis - Reisverslag uit Čelebići, Bosnië en Herzegovina van Pius X College Bladel - WaarBenJij.nu

Donderdag 22 mei: Rondleiding en terugreis

Blijf op de hoogte en volg Pius X College

23 Mei 2014 | Bosnië en Herzegovina, Čelebići

Heel onwerkelijk... Maar in plaats van op een terras aan een stuwmeer in Celebici , schrijf ik dit nu vanuit mijn huiskamer in Nederland.

Vanmorgen moesten we de koffers hebben ingepakt, nadat we uit hadden mogen slapen tot 09.00 uur. Om 10.00 uur zouden we vertrekken naar Sarajevo en moesten alle koffers in de bus staan en het ontbijt achter de kiezen zitten. Dit ging allemaal soepel en gesmeerd! Een enkeling zat zelfs al om 09.30 uur in de bus!
We moesten passen en meten, maar kregen niet alle koffers in de bus. Enkele (die van Toon en Annemiek) zijn met de stoere mannen van de schoolbus mee.

Na een Brabantse "Houdoe" en Bosnisch "Hvala" (bedankt) voor het personeel in het hotel vertrokken we richting Sarajevo. We zijn over de bergkammen gereden van 2 bergen, waar in 1984 ook de Olympische Winterspelen gehouden zijn. Nu ligt het er vol met anti-personeel en anti-voertuig-landmijnen. Het kan gevaarlijk zijn om daar los rond te lopen, dus zijn er overal waar het bekend is dat er mijnen zijn ook rode bordjes geplaatst met witte doodshoofden erop.

Boven op de berg aangekomen kwamen we bij de 2 skischansen en mochten we omhoog klimmen. Ongeveer de helft van de groep deed dit ook en had daar op de terugweg spijt van. Met hoogtevrees van de hoge schans af? Geen goed idee! Ongeveer kruipend op handen en voeten kwam de dame in kwestie dan ook weer beneden.

We kregen een indrukwekkende rondleiding over het fussileren op de plaats 1, 2 en 3 van het skispringen. Ook zijn we bij het hotel geweest waar 198 mensen zijn opgesloten en dat het hotel toen in de brand gestoken is. Na enkele monumenten te hebben gezien en er uitleg over te hebben gekregen, zakten we af naar Sarajevo.

Bij de klim bleek de bus erg zwaar te zijn en konden we, doordat de airco aan stond, bijna niet berg op komen. Toen de airco uit stond kon de bus meer snelheid maken!

In Sarajevo was er niets meer te zien van de overstromingen van het week geleden. We hebben gekeken naar het Olympisch Stadion en 1 van de 7 enorme graven in de stad. Toen we de rondleiding hadden afgesloten kregen we allemaal een broodje Kebab!

De docenten werden verdeeld en de leerlingen kwamen in groepjes van 5 onder één docent te hangen. Er is anderhalf uur geshopt naar souvenirs. Daarna hebben we met z'n allen Stijn, Bert en Bart uitgezwaaid, want die vertrokken toen met de bus richting huis. Een enkeling die nog overbleef en boodschappen wilde doen, mocht dat. De rest bleef wachten bij het fonteintje.

Hierna gingen we terug naar het vliegveld. We checkten ons in en Anée nam afscheid van ons. Helaas hadden we een half uur vertraging dat zelfs opliep naar 45 minuten...

Iedereen had een broodje gekregen van ons en vrijwel iedereen had er voor gezorgd dat ze bij de Duty Free Shop iets lekkers hadden gekocht als toetje. We mochten vertrekken!

Thuis aangekomen bleken er veel ouders, maar ook collega's ons op stonden te wachten. Bedankt namens ons allemaal voor dit leuke en warme gebaar!

• 23 Mei 2014 - 07:10

Monique (moeder Van Bart):

Jippie weer thuis voor de grootste groep. Hopen dat jullie lekker slapen in je eigen bedje. Maar wat zullen jullie hier nog vaak aan terug denken. Wat een prachtig project en wat hebben jullie goed je best gedaan. Super trots op jullie allemaal ook op de leerkrachten.
    Meester Bert meester Stijn en onze Bart die hopen we vannacht te verwelkomen hier in Bladel. daar hebben we alle vertrouwen in. ben zeer benieuwd naar de verhalen van Bart.
    Alvast hartstikke bedankt dat we dit zo hebben mogen beleven samen met jullie in deze mooie blog keileuk.
    Super bedankt.

Groetjes Familie van Leeuwen

• 23 Mei 2014 - 09:03

Juf Marja:

Welkom thuis, kanjers!
    Ik ben blij als alle leerlingen en collega's weer veilig thuis zijn.
    Zo ontzettend benieuwd naar jullie belevenissen in Bosnië. De blijdschap van de kinderen aldaar maakt vaak de meeste indruk en doet ons al weer denken aan een volgende reis. Daar doen we het voor!
    Rust lekker uit dit weekend en geniet van je familie en vrienden. Fijn als we maandag weer voltallig op school kunnen zijn.

• 23 Mei 2014 - 13:20

Hetty:

The day after. Iris lekker geslapen en vol enthousiaste verhalen. Wat een ervaring en wat heb je een geluk dat je mee hebt gemogen. Leerkrachten heel heel erg bedankt voor jullie tijd die jullie in deze week hebben gestopt. Volgens onze Iris heeft ze wel het een en ander uitgevreten. Hopenlijk heeft ze het jullie niet te moeilijk gemaakt.