21 mei De laatste werkdag - Reisverslag uit Čelebić, Bosnië en Herzegovina van Pius X College Bladel - WaarBenJij.nu 21 mei De laatste werkdag - Reisverslag uit Čelebić, Bosnië en Herzegovina van Pius X College Bladel - WaarBenJij.nu

21 mei De laatste werkdag

Door: Ferry

Blijf op de hoogte en volg Pius X College

21 Mei 2014 | Bosnië en Herzegovina, Čelebić

Het begon vanmorgen weer erg mistig. De laatste slaapkoppen kwamen rond 07.55 uur aan de ontbijttafel. Een belangrijke dag waarbij de taken weer goed verdeeld moesten worden!

De muurschilderingen werden nog gepimpt en alle rommel moest ook nog opgeruimd worden. Daarnaast hebben we alle vloeren geschrobd en gedweild.

Naast alle rommel die we in en buiten de school moesten opruimen, hebben we ook nog de oude meubels naar buiten gebracht. We hebben namelijk door al het goede sponsorwerk nieuw meubilair kunnen kopen voor de twee klassen. Terwijl wij aan het dweilen waren, werden de nieuwe kast, tafels en stoelen gebracht! De stoelen voor de kindergarten (kleuterklas) kunnen pas over 5 dagen geleverd worden.
De oude meubels zijn achter de school gezet en worden naar een magazijn gebracht zodat ze deze nog voor andere doeleinden kunnen gebruiken.

Toon zorgde er ondertussen voor dat al onze leerlingen hun handen op de muur hadden gezet in een leuk kleurtje! De directeur van de school wist niet waar hij moest kijken en wat hij zeggen moest. Toen juffrouw Annemiek en juffrouw Ingrid nog even lieten zien wat we voor de kinderen bij hadden, moest de zeer betrokken man ook een traantje laten. En een man die huilt daar konden de dames toch niet tegen!

Al onze leerlingen kregen een T-shirt uitgereikt met oa hun naam erop. De schommels werden opgehangen, alles met ballonnen en serpentines versierd en we waren klaar voor de opening!

De directeur heeft ons eerst toegesproken en daarna nog aan iedereen een certificaat uitgereikt! Hij wist niet hoe vaak hij dank je wel moest zeggen! Na wat foto's met de leerlingen en docenten mochten de kinderen de school openen! Ze renden snel door de haag van onze leerlingen heen om het resultaat te kunnen zien. We gingen van lokaal naar lokaal en hoorden verschillende "ooh's" en "aah's" van verbazing en verwondering!

Na deze dankbare opening beseften sommigen dat het einde van het werken in zicht was. Al zingend ("daarop moet gezwommen worden) verlieten we de school om bij ons hotel te kunnen gaan zwemmen!

Alle treden van de duikplank zijn door menigeen betreden. Zelfs meester Stijn sprong met zijn werkkleding aan van de hoogste plank!

Een superwerkweek achter de rug met een voor ons uitmuntend resultaat!

Morgen uitslapen en dan naar Sarajevo. Nog even en dan zijn we weer "gewoon" thuis!

• 21 Mei 2014 - 19:31

Jolanda (moeder Van Stijn):

Hoi allemaal
    wat hebben jullie hard gewerkt en zo te lezen een prachtig resultaat behaald.
    nu nog een heerlijke dag genieten.
    wij hebben respect voor jullie allemaal

groetjes Ad,Jolanda en Stan

• 21 Mei 2014 - 19:36

Wilfred En Helma Kauffeld:

Echt supertrots op jullie allemaal!
    Fantastisch werk verricht!

• 21 Mei 2014 - 19:37

Marie-louise Verberne:

Jeetje wat ben ik apetrots op jullie allemaal. wat mooi om te lezen dat de directeur en de kinderen zo geweldig reageerde op jullie harde werken wat schijnbaar erg mooi is geworden.
    Nu kunnen jullie beseffen hoe goed jullie het allemaal hebben!!
    Maar GEWELDIG wat jullie hebben betekent voor anderen.
    Marie-Louise (moeder thijs)

• 21 Mei 2014 - 19:39

Marieta Kuijken:

Hallo harde werkers,

Fantastisch wat een geweldig eind resultaat. Respect voor jullie allemaal! Een ervaring die ze niet meer van jullie afpakken! Geniet nog allemaal, morgen veel plezier in Sarajevo en een goede voorspoedige terug reis! Tot in Bladel.

Groetjes Marieta

• 21 Mei 2014 - 19:42

Conny( Moeder Van Bram):

Super gedaan allemaal!! Geniet nog een dagje en dan weer terug naar huis ...alvast een goede terug reis voor iedereen.

• 21 Mei 2014 - 19:45

Jolanda Olislagers:

Wat een mooi resultaat van jullie allemaal, en wat een geweldig gebaar krijg jullie er voor terug!
    Geniet er nog maar van, want het is weer zo Vrijdag! Tot overmorgen en een fijne vlucht terug!

Groetjes Kees - Manon en Manon Olislagers

• 21 Mei 2014 - 19:45

Monique ( Moeder Van Bart):

En dan zit het er al weer bijna op. En jullie hebben er zo lang naar toegewerkt en naar uitgekeken, en dan hebben jullie de opening er al weer op zitten. En wat een indrukken hebben jullie daar zo ver weg wel niet op gedaan. Ben zo benieuwd naar Bart zijn verhalen, want met zijn apps begreep ik wel van dat ie het goed naar zijn zin heeft maar geen lange verhalen dus we wachten nog maar even af.

Voor iedereen een hele gezellige avond en lekker slapen en dan voor morgen een hele goede reis weer terug naar ons mooie Bladel.
    En we hopen dat meneer Bert meneer Stijn en onze Bart een voorspoedige reis hebben met de bus en dat wij hun vrijdagavond weer hartelijk mogen ontvangen.

En we hebben volle bak genoten van deze verslagen, kei leuk en dan ook nog de foto`s erbij helemaal super.

Heel veel groetjes Familie van Leeuwen
    ps nog heel veel plezier in Sarajevo

• 21 Mei 2014 - 19:51

Jean Reniers:

Hallo Kanjers,

Wat hebben jullie met zijn allen prachtig werk afgeleverd, Super.
    Een ervaring die jullie nooit meer zullen vergeten!!
    Nog een hele gezellige laatste avond en morgen nog heel veel plezier in Sarajevo en een goede terugreis.
    Tot in Bladel
    Groeten Jean en Louis

• 21 Mei 2014 - 19:52

Jos En Esther Luijten:

wauw wat geweldig om te horen hoe blij de kinderen, ouders en leraren zijn met het resultaat, en wat hebben jullie kei hard gewerkt met z'n allen.
    Mooi dat jullie ook nog een blijvende herinnering hebben gekregen.

En nu.....een gezellige avond en lekker uitslapen morgen zodat jullie nog een mooie dag in Sarajevo hebben.
    Geniet er nog even van met z"n allen en een goede reis terug.
    Tot morgennacht!!!

Groetjes Jos en Esther Luijten

• 21 Mei 2014 - 20:25

Ans:

Fantastisch gewerkt!
    Prachtig resultaat. Super mooi verhaal ( weer ).

Het is allemaal zo mooi geworden. Dank je wel voor de foto's.
    Hopelijk kunnen ze hier nog jaren op terugkijken als een hele leuke ervaring. Net als jullie.

Ik ben echt trots op jullie allemaal. Tis wel een beetje dubbel ... Ik ga deze verhaaltjes en foto's heel erg missen. Ik kijk er elke dag naar uit. Maar ik ben ook blij als jullie weer heelhuids thuis zijn.

Nogmaals ... Prachtig resultaat.

Geniet van je laatste dag morgen in Bosnie, en tot snel.

Groetjes Ans. Moeder van Luke.

• 21 Mei 2014 - 20:30

Sandra:

WAUW! Wat is het mooi geworden! Ik ben mega trots op jullie! We zien jullie morgen weer terug in Bladel. Veel plezier nog met z'n alle! Ik wens jullie allen een voorspoedige terugreis!

• 21 Mei 2014 - 20:37

Caroline:

Geweldig wat een prachtig resultaat. Jullie mogen trots zijn op jezelf. Hier zul je misschien later nog eens een terugdenken. Ferry bedankt voor de mooie verslagen iedere dag en de leuke foto's. Geniet nog van de laatste avond en morgen veel plezier in Sarajevo.
    En voor morgen een goede terugreis.

Groetjes Caroline

• 21 Mei 2014 - 21:59

Ellen En Rene Van Stralendorff Ouders Van Naomi:

Hey kanjers.
    Bij het lezen van dit verslag van jullie laatste werkdag, worden we gewoon een beetje stil.
    Wat hebben jullie met z, n allen fantastisch werk verricht.
    Ook wij als ouders hebben deze week met jullie mee mogen maken dankzij de verslagen van Ferry, bedankt daarvoor.
    Ook de rest van de leerkrachten en out of area bedankt voor de goede begeleiding van de kinderen van jullie pius x
    Het is toch heel wat als je 30 kinderen onder je hoede hebt.
    Wij wensen jullie na een indrukwekkende week nog een geweldige afsluitende dag in Sarajevo morgen.
    Een voorspoedige terugreis, en tot in Bladel.
    Ook een goede reis voor Bert Stijn en Bart, we hopen dat de wegen beter begaanbaar zijn dan op de heenweg.
    Groeten uit Eindhoven

• 21 Mei 2014 - 22:45

Juf Marja:

Kippenvel....!

• 22 Mei 2014 - 02:25

Janny Bisschop:

WAUW, wat is het geweldig mooi geworden!! Jullie harde werken is zeker beloond.
    Wij hebben, ook als buitenstaanders, elke dag mogen meebeleven door de fantastische reisverslagen.
    Ik ben een ouder van 2 grote tieners en door onze kleine "grote" overbuurmeisje Naomi betrokken bij dit mooie project van jullie. Wij zijn onder de indruk van jullie inzet en doorzettingsvermogen, daar mag menig andere pubers een voorbeeld aan nemen.
    Morgen nog een fijn dagje in Sarajevo en daarna weer terug naar ons/jullie eigen Brabant.
    Wens jullie allen een hele goede terugreis met vliegtuig of busje.
    Naomi, we komen vrijdagmiddag wel even langs om jou eigen vehaal te horen.
    groeten Janny, Sandra en Esther

Pius X College

BE THE CHANGE YOU WANT TO SEE IN THE WORLD! Sinds 2008 gaat het Pius X College afdeling Praktijkonderwijs naar Bosnië om in samenwerking met Out of Area binnen een week een plaatselijke school op te knappen. Dit vindt om de 2 jaar plaats! De projecten worden gesignaleerd door aanspreekpunten van Out of Area in de desbetreffende regio's. Dit zijn leerkrachten, artsen en anderen die in het gebied wonen en alles weten over de plaatselijke problematiek en behoeften. In overleg met Out of Area wordt er een project gekozen waaraan Pius X 4 Bosnië gaat werken. Voor dit project wordt er schoolbreed geld opgehaald met verschillende activiteiten, maar ook leerlingen individueel halen geld op voor het goede doel. Uiteindelijk zal er een groep van ongeveer 30 leerlingen met begeleiders afreizen naar Bosnië. Hier wordt in een week tijd een basisschool opgeknapt!

Actief sinds 24 Sept. 2014