Bonus voor het harde werken: Een bezoekje Mostar - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Pius X College Bladel - WaarBenJij.nu Bonus voor het harde werken: Een bezoekje Mostar - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Pius X College Bladel - WaarBenJij.nu

Bonus voor het harde werken: Een bezoekje Mostar

Door: Ferry

Blijf op de hoogte en volg Pius X College

20 Mei 2014 | Bosnië en Herzegovina, Mostar

Het was toch een uurtje rijden, maar gelukkig deed de airco het in de bus nu wel! We reden door het mooie bergachtige landschap langs de rivier Neredva. Hier lagen verschillende watercentrales en ook zalm- en forelkwekerijen. Veel mooie bochten en tunnels verder kwamen we aan in Mostar.

Via een drukke weg en daarna wat toeristische steegjes kwamen we snel aan bij de beroemde brug van Mostar. Deze is in 1993 kapot geschoten in de oorlog en daarna weer opnieuw opgebouwd. In de omgeving van de brug zijn heel veel kleine toeristische winkeltjes.

We zijn gestart bij een museumpje vlakbij de brug waar de geschiedenis van de brug in een 7-minuten durend filmpje werd getoond. Om 15.30 uur mochten de leerlingen een uurtje de toeristische winkeltjes bezoeken. Er zijn flink wat soevenirs ingeslagen en ook lekker Bosnische hapjes gegeten. Om 17.30 uur verzamelden we ons weer bij het museumpje en daarna terug naar de bus.

De leerlingen gaven aan uitgehongerd te zijn.... Dus maakten we ook nog een tussenstop bij een mega supermarkt: Bingo! Een enorme fabriekshal waar alles van bankstellen, kleding, speelgoed tot en met verse levensmiddelen werd verkocht. Sommigen hebben voor de laatste 2 dagen nog 4 liter cola, snoep en wat zakken chips ingeslagen...

Al zingend hebben we de weg terug in gezet. Van verjaardagsliedjes voor de vrouw van meester Toon (die vandaag jarig is!) tot en met "Brabantse nachten zijn lang..." en zelfs liedjes van K3! Ik geloof dat het smurfenlied ook nog langs is gekomen...

In het hotel aangekomen wisten de leerlingen niet hoe snel ze beneden moesten zijn bij het terras, want ze wilden als eersten binnen het bereik van WiFi zijn... Een heerlijke avondmaaltijd (spagetti) verder, zijn de leerlingen na wat spelletjes, chatten/appen/skypen en real-life kletsen om 22.00 uur weer naar boven gegaan om te "slapen". Een kwartiertje later bij het eerste "controle"-rondje bleek er veel onrust te zijn, omdat één leerling (zal geen naam noemen) zijn telefoon per ongeluk van 2 hoog naar beneden had laten vallen. Wonderbaarlijk bleek de telefoon nog gewoon te werken...

Hopelijk keert de rust snel terug, want morgen moeten we nog de boel versieren, de handen op de muren zetten, de muurschilderingen perfectioneren en vooral genieten van onze laatste dag harde arbeid!

• 20 Mei 2014 - 23:17

Juf Mirjam:

Ha dames en heren,

Vol spanning zat ik weer te wachten op verslag uit Bosnië. Toch wel heel erg leuk om jullie zo te kunnen volgen! 6 jaar geleden zeiden we maar zo; geen nieuws is goed nieuws. Nu kan iedereen lekker internetten en ons mooi op de hoogte houden, super!

Wat ben ik weer mega trots op jullie allemaal.! Geniet van jullie laatste klusdag morgen...

Groetjes juf Mirjam

• 20 Mei 2014 - 23:35

Ellen Van Stralendorff (moeder Naomi):

Wilde net mijn bedje op gaan zoeken en toen zag ik dat er weer iets geschreven was door jullie, snel nog even lezen.
    Begrijp dat jullie bezoek aan Mostar bijzonder was.
    Hoop dat gauw iedereen daar gaat slapen want jullie zullen wel moe zijn.
    Weltrusten

• 20 Mei 2014 - 23:41

Ans ( Moeder Van Luke ).:

Hey allemaal.

Wat een leuke drukke dag hebben jullie weer gehad. Tis bijna afgelopen. Alles al klaar.
    Nog maar 2 nachtjes " slapen " en jullie komen alweer thuis.

Wat zijn de muren prachtig geworden.
    Buiten... Echt gaaf!

Het ziet er al toppie uit.
    Dank jullie wel voor de mooie berichtjes.want net zoals vele andere kijken we er elke dag heel erg naar uit om ze te lezen en de foto's te bekijken.

Tot morgen maar weer. Welteruste werkpaardjes.

• 20 Mei 2014 - 23:57

Janny Bisschop:

Wat hebben jullie allemaal al veel meegemaakt en er wordt superhard gewerkt door jullie!! Wat is Bosnië mooi en gastvrije mensen.
    Super hoe de school er nu uitziet en het is nog niet eens klaar!!!

Geniet er allemaal nog maar ff van want het is alweer bijna inpakken voor de terugreis.

veel plezier nog allemaal en de groetjes aan Naomi

Van de overbuurvrouw Janny

• 21 Mei 2014 - 00:17

Jos & Esther Luijten:

Hallo allemaal,

Wat hebben jullie hard gewerkt zeg. Super om te zien.
    Wat zullen die kinderen blij zijn met z'on klus team.
    Geniet nog even met z'n allen!!

Gr. Jos en Esther

• 21 Mei 2014 - 00:45

Suzanne Van Beek Moeder Van Fleur:

hoi allemaal jullie zullen nu wel slapen maar wat een geweldige foto,s en wat wordt de school geweldig mooi .
    succes morgen voor de laatste klusdag en de opening van de opgepimpte school geniet er nog van allemaal groetjessuzanne van beek.

• 21 Mei 2014 - 07:03

Marie-louise Verberne:

Hallo allemaal,
    Wat hebben jullie hard gewerkt en wat ziet de school er gaaf uit. Jullie mogen trots zijn op jezelf.
    Leuke, mooie foto's van het uitstapje.
    Maak de kinderen blij en geniet er nog even van.

• 21 Mei 2014 - 07:43

Hallo kanjers,

Super, wat hebben jullie hard gewerkt. Fantastisch te lezen hoe blij iedereen is met jullie werk. Top

• 21 Mei 2014 - 07:46

Hetty Ter Brake:

Yeeee bij het opstaan zie ik weer een nieuw verslag met mooie foto,s. Leuk dat jullie een onverwacht uitstapje hebben kunnen maken. Het lang zal hij leven was misschien ook een beetje voor de papa van Iris. Hij was ook jarig en vond het maar raar dat zijn grote dochter er niet was. Geniet van de dag want voor dat je het weet zitten jullie weer thuis op de bank. Gr Hetty

• 21 Mei 2014 - 07:47

Marieta Kuijken:

Ferry, bedankt voor deze mooie verslagen die je ieder dag op de site zet. Mooi zo'n extra uitstapje naar Mostar, leuke foto's. Vandaag de feestelijke opening, geniet er allemaal van, want dit is zo bijzonder!!

Groetjes ( speciaal aan Floris ) Daan, Coen en Marieta

• 21 Mei 2014 - 08:11

Monique (moeder Van Bart):

Jeetje wat hebben jullie al hard gewerkt en wat ziet het schoolgebouw er al prachtig uit.
    Wat zullen de mensen daar blij zijn met jullie inzet. Hou het nog even vol dat KNOESTEN en dan denk ik dat jullie een prachtige opening hebben vanavond.

ook hebben jullie een mooie rit gehad naar Mostar, wat een mooie foto`s. Vooral van Toon zelf met z`n nieuwe mutske en een lekker broodje. (staat je goed Toon).

Heel veel plezier vandaag weer en maak er iets moois van.
    Wij zitten weer te wachten vanavond op het volgende gezellige verslag.

Groetjes Familie van Leeuwen

• 21 Mei 2014 - 09:19

Caroline:

Hoi allemaal,

Ferry weer een leuk verslag van de dagelijkse dingen. De foto's zijn prachtig en de school wordt heel mooi. Jullie schieten geweldig goed op. Ik hoop dat jullie genoten hebben van het uitstapje naar Mostar. Zie ik Toon een keer op de foto, kan niet missen, eten in zijn hand. Nog dank je wel voor het zingen voor mijn verjaardag.
    Geniet vandaag van de laatste dag en de opening van de school.

Groetjes Caroline

• 21 Mei 2014 - 10:45

Leonie:

Goed bezig allemaal!! Nog een prachtige dag toegewenst en een heel goede terugreis.

Groet, (juf) Leonie

• 21 Mei 2014 - 17:54

Martien:

hoi allemaal, zeer goed werk en geniet nog van de laatste dagen en maak het nog mooier (speciaal voor Floris) wat een ervaring

Gr Martien , Hannie Lars en Rowie

• 21 Mei 2014 - 18:48

Hallo toppers,

Waanzinnig wat is het mooi geworden. Heb zonet foto's gezien op twitter. Jullie hebben met zijn alle fantastisch werk afgeleverd. Nieuw school meubilair, dan kan ik mij voorstellen dat de schooldirecteur met tranen in de ogen staat. Jullie hebben een feestje verdiend vanavond!!
    Geniet nog van de mooie uurtjes.

Groetjes de Kuijkentjes uit Hoogeloon

Pius X College

BE THE CHANGE YOU WANT TO SEE IN THE WORLD! Sinds 2008 gaat het Pius X College afdeling Praktijkonderwijs naar Bosnië om in samenwerking met Out of Area binnen een week een plaatselijke school op te knappen. Dit vindt om de 2 jaar plaats! De projecten worden gesignaleerd door aanspreekpunten van Out of Area in de desbetreffende regio's. Dit zijn leerkrachten, artsen en anderen die in het gebied wonen en alles weten over de plaatselijke problematiek en behoeften. In overleg met Out of Area wordt er een project gekozen waaraan Pius X 4 Bosnië gaat werken. Voor dit project wordt er schoolbreed geld opgehaald met verschillende activiteiten, maar ook leerlingen individueel halen geld op voor het goede doel. Uiteindelijk zal er een groep van ongeveer 30 leerlingen met begeleiders afreizen naar Bosnië. Hier wordt in een week tijd een basisschool opgeknapt!

Actief sinds 24 Sept. 2014