Kort tussenstopje in Jablanica - Reisverslag uit Jablanica, Bosnië en Herzegovina van Pius X College Bladel - WaarBenJij.nu Kort tussenstopje in Jablanica - Reisverslag uit Jablanica, Bosnië en Herzegovina van Pius X College Bladel - WaarBenJij.nu

Kort tussenstopje in Jablanica

Door: Ferry

Blijf op de hoogte en volg Pius X College

20 Mei 2014 | Bosnië en Herzegovina, Jablanica

We vertrokken om 14.00 uur met de bus richting Mostar. Na twintig minuten kwamen we in Jablanica.

Dit is een belangrijke plaats geweest in de Tweede Wereldoorlog. Tito heeft hier de legers van Hitler in de val gelokt. Hij heeft ze op een eiland gelokt en daarna de enige brug naar het eiland opgeblazen... Een korte geschiedenisles en daarna weer verder in de bus richting Mostar!

• 21 Mei 2014 - 07:21

Juf Marja :

We zijn benieuwd naar de foto's hoe het uiteindelijk geworden is!
    Zo te horen en te lezen maken jullie er iets heel moois van. Geniet van vandaag en morgenvroeg. De laatste momenten in Bosnië! Wat zullen de kinderen en de leerkrachten blij zijn met al jullie hulp en gezelligheid.
    Bijzondere groeten aan Bram vd Broek, onze horeca-kanjer! We missen hem in de klas. Misschien dat hij eens achter de BBQ kan samen met de directeur om de worstjes te bakken. Kan ie reuze goed!! Vergeet hij niet om op donderdag een Bosnisch kaarsje aan te steken voor zijn collega's die die dag examen hebben in Nederland? Heel veel groeten aan jullie allemaal van ons allemaal!

• 21 Mei 2014 - 07:22

Juf Marja :

En eh, Floris: maak je een mooi verslag voor Pius X-TV? Dat kun jij als geen ander en van een speciale verslaggever in Bosnië moeten we toch gebruik maken, toch?

Pius X College

BE THE CHANGE YOU WANT TO SEE IN THE WORLD! Sinds 2008 gaat het Pius X College afdeling Praktijkonderwijs naar Bosnië om in samenwerking met Out of Area binnen een week een plaatselijke school op te knappen. Dit vindt om de 2 jaar plaats! De projecten worden gesignaleerd door aanspreekpunten van Out of Area in de desbetreffende regio's. Dit zijn leerkrachten, artsen en anderen die in het gebied wonen en alles weten over de plaatselijke problematiek en behoeften. In overleg met Out of Area wordt er een project gekozen waaraan Pius X 4 Bosnië gaat werken. Voor dit project wordt er schoolbreed geld opgehaald met verschillende activiteiten, maar ook leerlingen individueel halen geld op voor het goede doel. Uiteindelijk zal er een groep van ongeveer 30 leerlingen met begeleiders afreizen naar Bosnië. Hier wordt in een week tijd een basisschool opgeknapt!

Actief sinds 24 Sept. 2014